För nya medlemmar

Delägare

Du är nu delägare och medlem i BRF Granvik.
Delägarskapet ger dig möjlighet men givetvis också ansvar.
Du har nu en så kallad lägenhetsmapp med diverse information i lägenheten. Mappen tillhör boendet och ska vid en eventuell försäljning överlämnas till köparen.

Rätt till din lägenhet

Som bostadsrättsinnehavare har du besittningsskydd. Du har rätt att bo i lägenheten du nu övertagit så länge du själv önskar. Självklart har du också ansvar och skyldigheter att uppfylla gentemot dina grannar och din bostadsrättsförening. Endast om du eller personer du ansvarar för missköter sig – inte följer gällande regler i föreningen - eller om du inte betalar månadsavgiften, kan du tvingas att flytta. Se vidare i stadgarna som finns för föreningen. De medföljer som bilaga i mappen och finns även här på hemsidan.

Ansvar och Skydd

Som ägare till en bostadsrätt har du större ansvar för din lägenhet än den som hyr. Men naturligtvis har du också större möjligheter. Du ansvarar för det inre underhållet av lägenheten och den köps normalt i befintligt skick. Föreningens tillsyn av lägenheten – yttre detaljer som t.ex. fönster och balkong – påverkar inte ditt ansvar för underhåll av desamma. I stadgarna finns angivet vad föreningen och lägenhetsinnehavaren själv ansvarar för.

Försäkring

Du behöver som bostadsrättshavare inte komplettera din hemförsäkring med s.k. bostadsrättstillägg eftersom föreningen har tecknat ett gemensamt bostadsrättstillägg. Du bör vara observant på säkerhet vid elinstallationer. Vattenskaderisker eller andra problem som kan orsaka följdskador bör omgående anmälas till styrelsen. Se till att du har en fungerande brandvarnare och över huvud taget ett säkert boende.